Frågor & Svar

Har du några frågor kring din resa? Vi hjälper dig gärna!

Har du några funderingar?


Här har vi samlat svaren på de vanligast förekommande frågorna som vi får från våra resenärer. Vi hoppas att du ska hitta svaret på din fråga, annars är du varmt välkommen att fylla i vårt kontaktformulär eller ringa oss på 031-137 400 (måndag-fredag, 08:00-17:00).

Varför ska jag boka min paketresa genom OLKA Express?

På OLKA Express sätter vi alltid dig och din upplevelse i fokus; vi har en lång tradition av att arrangera skräddarsydda sportresor och kan våra produkter utan och innan. Vi ger dig alltid bästa service, från bokning till hemkomst, och kan svara på alla frågor som uppstår innan och under din resa, oavsett om du hör av dig till oss via telefon, e-post eller kontaktformulär. Våra resenärer kan alltid känna sig trygga då alla våra bokningar är skyddade genom Kammarkollegiets resegaranti.

 

Hur beställer jag?

Du kan beställa din resa direkt genom vår hemsida. Där hittar du all information om våra resor; priser, tillgänglighet samt information om våra regler och villkor. Det går även bra att beställa din resa via telefon eller e-post, det kostar ingenting extra. Telefon: 031-137 400

 

Hur betalar jag?

Du betalar tryggt och enkelt med Klarna Checkout. I kassan kan du välja flera olika betallösningar och bland annat välja att dela upp din betalning, betala på faktura eller direkt med Klarna.

Här kan du läsa mer om hur du betalar din resa.

 

Kan jag dela upp betalningen?

Ja, du kan dela upp din betalning. Vi använder oss av Klarna Checkout där delbetalning är ett av de betalningsalternativ som du kan välja.

 

Priset på biljetten är inte samma som det vi har betalat. Varför?

Det pris som står på biljetten är ett så kallat ”face value”. Det vill säga det pris som biljetten ursprungligen såldes för. Vi köper våra biljetter av officiella leverantörer och en del av våra leverantörer har också underleverantörer, detta gör att priset stiger marginellt. Tillgång och efterfrågan är framför allt det som styr priset. När en match växer i popularitet stiger efterfrågan och därmed också priset. Om efterfrågan inte är så stor så kan du ha tur och betala ett pris som ligger under face value.

 

Tillkommer det några avgifter?

Nej, priset du ser på hemsidan är slutpriset. Vi lägger inte på några avgifter utan allt är inkluderat i priset du ser på hemsidan. Om du däremot vill delbetala tillkommer det en avgift.

 

Vad händer när jag har bokat?

Efter bokning får du omedelbart en bokningsbekräftelse via e-post med kompletterande information kring din bokning. Om du inte har fått någon bokningsbekräftelse i din inkorg kan den ha hamnat bland din skräppost. Kolla om den finns där och kontakta oss om du inte hittar den.

 

Jag har gjort en bokning, men inte fått en bokningsbekräftelse.

När bokningen är genomförd skickas en bokningsbekräftelse automatiskt till den e-post som angavs vid bokningen. I vissa fall kan bokningsbekräftelsen hamna i skräpposten. Hittar du den inte där så går det bra att mejla oss på info@olkaexpress.se eller ringa 031-137 400.

 

När får jag biljetterna?

Olika klubbar har olika leveranssätt som också påverkar tiden för leverans. Du får mer information om den beräknade leveranstiden och leveranssättet i din bokningsbekräftelse.

 

Hur får jag biljetterna?

Leveranserna skiljer sig mellan olika klubbar. Vi levererar allt som oftast köpta biljetter till ditt bokade hotell, men leverans förekommer även som E-biljetter, rek-brev och uthämtning på arenans box office. Exakt leveranssätt meddelas efter lagd beställning. Var också beredd på att leveransmetod kan skifta nära inpå matchdatum, förse oss alltid med korrekt kontaktinformation om vi behöver komma i kontakt med er om detta.

 

Var kommer vi att sitta?

Ni kommer att sitta inom er valda biljettkategori. Exakta platser står utmärkta på era biljetter.

 

Kommer vi att sitta tillsammans?

Vi har en ingen-sitter-ensam-garanti. Ni kan som sämst bli placerade 2+2. Vi kan inte garantera att större sällskap får sitta tillsammans, men vår ambition är alltid att hela sällskap ska få sitta tillsammans. Om ni köper två eller tre biljetter så garanterar vi att alla sitter tillsammans. Om du köper fyra eller fler biljetter så kan ni bli uppdelade i mindre grupper, men vi garanterar att ingen sitter ensam.

 

Ingår transfer?

Nej.

 

Vad händer om en match flyttas?

Vid matchändring som medför att matchen spelas utanför bokad flygtid hjälper OLKA i första hand till med biljett till annan match under restiden. Om resenären har bokat flyg och hotell genom OLKA och hellre vill se den ursprungliga matchen hjälper vi till med ombokning till bästa möjliga pris för resenären. Eventuella merkostnader står resenären för.

 

Om matchdagen ändras, gäller min matchbiljett fortfarande?

Ja.

 

Viktig information gällande flytt av matchdag för fotbollsresor.

Matchdagen kan ändras med kort varsel. Det är kundens ansvar att kontrollera matchernas eventuella ändringar av matchdag och speltider. Matcherna kan komma att flyttas någon dag från utsatt matchdatum på grund av cupspel eller TV-sändningar. Därför rekommenderar OLKA Express dig att förlänga din vistelse med en tredje natt i de fall där det inte ingår en tredje natt i paketresan. Vid helgmatcher rekommenderar vi dig att åka fredag-måndag. Vid bokning av resa fredag-söndag där en matchändring gör att resenären vid ett senare skede måste förlänga resa med en tredje natt hjälper OLKA Express dig att boka om resan, men resenären betalar ombokningskostnaden.

 

Går det att avboka?

Bokade biljetter och paket till evenemang är ej återbetalningsbara oavsett resenärernas personliga omständigheter. Om du har betalat med kort kan du ha ett avbeställningsskydd som omfattas av din kortleverantör. Vi rekommenderar dig att kontakta din kortleverantör för mer information.

 

Går det att boka avbeställningsskydd?

Ja, det går att bokas på i efterhand om ni har valt att betala via faktura. Kontakta oss på info@olkaexpress.se för att boka på ditt avbeställningsskydd. Vi samarbetar med Solid Försäkringar som är en stor aktör för reseförsäkringar. Med Solids avbeställningsskydd får du pengarna tillbaka om du eller en nära anhörig blir akut sjuk. Avbeställningsskyddet kostar från 145 kr/person. Priset på försäkringen baseras på resans totala pris per person. För att få en översikt över samtliga premier kan du ladda ner PDF enligt nedan.

Avbeställningsskyddet gäller vid avbokning på grund av:
- Sjukdom, olycksfall eller dödsfall
- Uppsägning av arbete
- Väsentlig skada i ditt hem
- Om ditt resesällskap inte kan resa

För mer information och fullständiga villkor, se produktfaktablad inkl. för- och efterköpsinfo samt villkoren för avbeställningsskydd.

 

Vad är resegarantilagen och hur fungerar den?

Resegarantilagen skyddar resenärer som har köpt en paketresa. Resegarantin innebär att de företag som arrangerar och säljer paketresor måste ställa säkerhet hos Kammarkollegiet. Om researrangören av någon anledning inte kan genomföra resan, t.ex. vid en konkurs, så används denna säkerhet till att ge ersättning åt drabbade resenärer. Resenärerna ansöker om ersättning hos Resegarantinämnden. Före köp av en paketresa kan du kontrollera hos Kammarkollegiet att researrangören har ställt säkerhet enligt resegarantilagen.

Vid följande situationer gäller resegarantilagen:
1. En paketresa blir inställd före avresan från Sverige.
2. Hemtransport pga. ej fullföljd paketresa.

Vid frågor om hur resegarantilagen skyddar din resa, kontakta:
Kammarkollegiet
Box 2218
103 15 Stockholm
Telefon: 08-700 08 00

 

Har OLKA Express ställt säkerhet hos Kammarkollegiet enligt resegarantilagen?

Ja, det har vi. Detta gör vi för att skydda våra resenärer. Här kan du se vilken säkerhet vi ställer.

 

Vad har ni för integritetspolicy?

Här kan du läsa utförligt om hur vi hanterar dina personuppgifter och hur vi använder cookies.